تشخیص ترکیدگی لوله آب

نشتی لوله آب یک اتفاق بسیار شایع است که ممکن است، در هر خانه‌ای نیز اتفاق بیفتد. اما اوضاع وقتی خراب‌تر می‌شود که ساکنان خانه به‌موقع متوجه آن نشوند. در این حالت ممکن است خسارت‌ها به‌مراتب افزایش پیدا کنند و برای جبران آن‌ها نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار بالایی باشد. به‌همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم تا نحوه اطلاع از علایم و نشانه‌های نشتی لوله آب، تشخیص نشتی لوله آب و روش‌های نشت‌یابی لوله آب را با شما بررسی کنیم. چراکه آشنایی با این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا هرچه زودتر مشکل سیستم لوله‌کشی خودتان را بیابید و آن را حل کنید. با حل کردن سریع مشکل نشتی آب علاوه‌بر متوقف کردن نشتی، صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از بالا رفتن مبلغ قبض آب و از وارد شدن آسیب به منزلتان هم جلوگیری خواهید کرد. جالب است بدانید که به‌طور متوسط هر خانواده سالانه میزان قابل‌توجهی از آب را به‌خاطر چکه و نشتی لوله‌های آب هدر می‌دهد که با توجه به شرایط کم‌آبی و خشک‌سالی امری است که نیاز به توجه و بررسی بسیار بیشتری دارد. در ادامه بیشتر راجع به تشخیص ترکیدگی لوله آب در کرج صحبت خواهیم کرد.

 چگونه نشتی لوله آب را پیدا کنیم؟

برخی چکه ها ساده و جزئی هستند و به‌راحتی می‌توان منبع چکه و نشت را در آن‌ها پیدا کرد، برای مثال چکه شیر سرویس بهداشتی، سریع دوش یا شیرهای آب به‌راحتی قابل تشخیص و اصلاح هستند. اما برخی نشتی‌ها به‌سادگی پیدا و اصلاح نمی‌شوند و در اصطلاح پنهان هستند. درنتیجه آسیب ناشی از این‌گونه نشتی‌ها نیز به‌مراتب بیشتر است. این نشتی ممکن است به بنای ساختمان هم آسیب بزند و نباید آن‌ها را به‌هیچ‌وجه دست‌کم گرفت. در صورت آسیب دیدن بنای ساختمان توسط این نشتی، ممکن است هزینه ترمیم آن‌ها سنگین و سنگین‌تر شود.

به‌همین علت بسیاری از دستگاه‌های حرفه‌ای برای تشخیص نشتی ساخته شدند و معمولاً نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب در این موارد پنهان به کمک دستگاه‌ها و روش‌های تخصصی انجام می‌گیرد. در ادامه روش‌های مختلف برای پیدا کردن نشت نشانه‌های تشخیص نشتی لوله آب و روش‌های نشت‌یابی لوله‌های آب را بررسی کنیم. البته دراین‌ بین راهکارهای تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه و تشخیص نشتی لوله آب در قسمت‌های مختلف خانه را نیز شرح خواهیم داد. برای شروع باید به نشانه‌ها و علایم ترکیدگی لوله در خانه توجه بسیار زیادی داشته باشیم. در این بخش قصد داریم تا چند نشانه نشتی لوله آب را به شما یادآوری کنیم که با دیدن این نشانه‌ها باید سریعاً به‌دنبال پیدا کردن منشاء نشتی لوله آب باشید.

به کمک روش‌های زیر می‌توانید اقدام به تشخیص نشتی لوله آب و فاضلاب نمایید.

  • تشخیص نشتی لوله آب از روی قبض آب
  • تشخیص نشتی لوله از روی ارقام کنتور
  • تشخیص نشتی لوله از روی قارچ یا کپک دیواری
  • تشخیص نشتی لوله آب از لکه، آسیب و یا شکم دادن دیوار، سقف یا کف زمین
  • تشخیص نشتی لوله آب از بوی نم و کپک زدگی
  • تشخیص نشتی لوله آب از افت فشار ناگهانی آب
  • تشخیص نشتی لوله آب از صدای چکه کردن دائم آب
  • تشخیص ترکیدگی لوله آب با دستگاه مدرن

برای شروع سراغ راحت ترین روش تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب می‌رویم.

 تشخیص نشتی لوله آب از روی قبض آب

هیچ‌وقت رقم قبض شما بدون دلیل بالا نمی‌رود. هر وقت رقم مصرفی آب در قبض، شما را به‌شدت شوکه کرد، باید به‌دنبال منشاء آن باشید که نشتی آب با کمی دقت در میزان آب مصرفی درج شده روی قبض در دوره‌های قبلی و مقایسه آن با میزان آب مصرفی در این دوره شما به شما کمک می‌کند، تا به‌سادگی نشتی لوله آب را تشخیص بدهید و به فکر برطرف کردن آن باشید. گام بعدی که شما را از بابت وجود نشتی مطمئن می‌کند، تست کردن کنتور است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

 بررسی کنتور آب

همون‌طور که گفتیم اگر می‌خواهید از نشتی لوله آب تان باخبر بشوید، باید کنتور آب را بررسی کنیم. باید قبل‌از هر کاری اطمینان حاصل کنید که هیچ شیر آبی در داخل یا خارج از منزل شما باز نیست. بعد از این مرحله باید به سراغ کنتور آب بروید و حرکت شمارشگر و نشانگر جریان آب را چک کنید. اگر مثلث یا چرخ نقره‌ای آب داخل کنتور باوجود بسته شدن همه شیرها حرکت می‌کرد، یعنی شما در سیستم لوله کشی‌تان نشتی دارید. البته این راه در مواقعی که نشتی کم باشد، کارساز نخواهد بود. به‌همین دلیل بهتر است برای اطمینان بیشتر عدد کنترل را بخوانیم و بعد از چند ساعت مجدداً آن را بررسی کنید. حواستان باشد که در طول این مدت هیچ شیری باز نشده باشد و درغیر این‌صورت نتیجه درستی از آزمایش نخواهید گرفت. در انتهای آزمایش اگر عدد کنتور آب شما تغییری داشت یعنی آب علی‌رغم بسته بودن شیرها از جایی به بیرون درز کرده و مصرف شده‌است و این به معنی وجود نشتی لوله در منزل شماست. اینجاست که کشف نشتی به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر به‌دنبال راه‌حل باشید.

تشخیص ترکیدگی لوله آب در مهرشهر

 تسخیص ترکیدگی لوله بر اساس رطوبت:

جالب است بدانید که نشتی لوله آب یک محیط بسیار مرطوب و نمناک را در دیوار خانه ایجاد می‌کند که فضایی بسیار مناسب و عالی برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها به حساب می‌آید‌. جالب است بدانید که در بسیاری از خانه‌های قدیمی در دیواره حمام اتفاق می‌افتد. پس اگر روی دیوار منزلتان قارچ یا کپک دیدید، به‌ویژه در دیواری که به دیوار حمام مرتبط نبود، باید دست‌به‌کار شوید. چرا که به‌احتمال خیلی زیاد در سیستم لوله کشی منزلتان مشکلی بنام ترکیدگی لوله‌ی آب است. اگر این اتفاق روی دیوار حمام بیفتد، زیاد جای نگرانی نیست. اما در سایر دیوارها در صورت رؤیت قارچ و کپک، باید سریعاً به‌دنبال تشخیص محل ترکیدگی لوله آب و رفع مشکل ترکیدگی لوله آب باشید. اما ممکن است بعضی اوقات نشتی در قالب چکه کردن و کپک دیوار بروز نکند و شکل ظاهری دیوار را تغییر بدهد‌.

 تغییر شکل دیوار از علائم ترکیدگی لوله آب:

هرگونه انحنا، تاب خوردن، تاول زدن و به‌اصطلاح شکم دادن یا وجود هرگونه لکه و رد آب روی دیوارهای خانه، سقف یا حتی کف خانه ممکن است، نشانه‌ای از ترکیدگی لوله آب و وجود نشتی در لوله آب باشد. شما در این حالت نیاز به نشت‌یابی لوله‌های آب خواهید داشت. البته خبر خوب این است که احتمالاً این نشتی در محوطه‌ای در اطراف همین آسیب‌دیدگی است و شما سرنخی خوب برای پیدا کردن محل دقیق آن دارید. البته وجود رطوبت بالا هم گاهی وقت‌ها بروز چنین آسیب‌هایی می‌شود و ممکن است آسیب دیوار الزاماً نشانه‌ای از ایراد سیستم لوله‌کشی آب نباشد. به‌همین دلیل شما باید در این وضعیت برای از بین بردن ابهام در کنار یک سرنخ بقیه حالات نشت‌یابی را هم بررسی کنید. برای مثال اگر پس‌از بررسی متوجه هم‌زمانی این مشکل با قبض نجومی آب یا برخی دیگر از نشانه‌ها که ذکر شده، شدید باید بدانید که احتمال نشتی و ترکیدگی لوله آب در خانه شما بسیار بالاست.

تشخیص نشتی لوله آب در گلشهر

آبی که در پی نشت از لوله آسیب‌دیده در دیوار باقی می‌ماند باعث ایجاد یک بوی بسیار بد و نامطبوع می‌شود. پس اگر خانه و به‌ویژه حمام خودرا تمیز کردید، ولی بازهم بوی نم و کپک آزاردهنده به مشامتان می‌رسد و این بو حالتی دایمی در خانه شما پیدا کرد، ممکن است بخشی از لوله‌کشی آب ساختمان دچار نشتی شده باشد و باید برای نشت یابی لوله هرچه سریع‌تر اقدام کنید.

تا به اینجا در مورد نحوه تشخیص وجود نشتی آب صحبت کردیم. حالا وقت آن رسیده تا با هم نحوه تشخیص صحیح محل دقیق نشتی آب را بررسی کنیم.پس‌ از اطمینان حاصل کردن از وجود ترکیدگی و نشتی از طریق راه‌های تشخیص، نوبت به این می‌رسد که ببینینید نشتی مربوط به شما است یا نه. برای‌اینکه این کار را بسیار سریع انجام دهید، لازم است که تست کنتور را برای خودتان و همسایه‌ی خودتان انجام دهید و فراموش نکنید که اگر نشتی مربوط به فاضلاب باشد، از طریق کنتور قابل‌تشخیص نخواهد بود. حال شما پی بردید که ترکیدگی مربوط به کدام واحد است، پس‌از اطمینان از این مورد، بهتر است در صورت امکان با سازنده خانه تماس بگیرید و اطلاعات مربوط به لوله‌ها را از او بگیرید. این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد که دریافتن محل ترکیدگی دچار خطا نشوید.

 روش های قدیمی یافتن ترکیدگی لوله آب:

در روش‌های قدیمی یافتن ترکیدگی لوله آب همه کارها بر مبنای تخریب و مشاهده‌ی لوله بود. تخریب در این روش براساس علایم و نشانه‌ها صورت می‌گیرد. بدین صورت که چندین محل در خانه یا ساختمان که مشکوک به نشتی آب و ترکیدگی لوله هستند، تخریب می‌شوند تا بالاخره منبع اصلی نشتی لوله آب پیدا شود. هرچند محل‌های تخریب و مشکوک به نشتی براساس نظر و تجربه افراد متخصص لوله‌کشی انجام می‌گیرد، اما بازهم احتمال خطا و کندن محل اشتباه وجود دارد. دلیل اصلی این اتفاق نیز عدم برخورداری از فناوری‌های جدید برای نشت‌یابی لوله‌های آب است، که در اثر آن گاهی چندین نقطه به‌اشتباه تخریب می‌شود و درنتیجه هزینه و زحمت زیادی برای صاحب‌خانه به بار می‌آید.

ازآن‌جایی‌که روش سنتی تشخیص ترکیدگی لوله آب هزینه و خرابی زیادی را به‌همراه داشت و امروزه تقریباً منسوخ شده‌است، مگر در زمانی‌که محل نشتی کاملاً مشخص باشد. امروزه بیشتر نشت‌یابی ها از طریق نشت‌یابی بدون تخریب صورت می‌گیرد که در نوع خودش بسیار جالب و پیشرفته است.

خدمات پکیج در کرج.

 روش های جدید تشخیص ترکیدگی لوله آب در کرج

پیشرفت تکنولوژی و ابداع روش‌های جدید در همه عرصه‌های زندگی مؤثر و مفید بوده‌است. حتی بسیاری از کارهایی که تصور می‌شد هیچ سودی از تکنولوژی نمی‌برند هم، امروز با تکنولوژی سروکار فراوانی دارند. لوله‌کشی نیز ازین قضیه مستثنی نبوده و تکنولوژی در زمینه لوله کشی و همچنین تشخیص ترکیدگی لوله آب نیز بسیار کمک‌کننده بوده‌است. با ورود فناوری‌های جدید به این صنعت دیگر نیازی به کندن و تخریب قسمت‌های مشکوک و برای تشخیص محل دقیق نشتی لوله آب و سایر مشکل‌های سیستم لوله‌کشی آب نیست، چراکه نشت‌یابی لوله با دستگاه مخصوص و بدون تخریب به‌سادگی این کار را انجام می‌دهد.

تشخیص ترکیدگی لوله آب

درواقع روش‌های تخصصی متنوعی برای نشت‌یابی لوله‌های آب وجود دارد که در تمامی آن‌ها از دستگاه‌های نشت یاب استفاده می‌شود. روش‌های رایج نشتی آب در نشت‌یابی لوله با دستگاه شامل مواردی همچون فرسودگی لوله آب، گیر کردن اجسام در لوله، شکستگی لوله و یخ زدن لوله‌های آب در زمستان است. جالب است بدانید که جدیدترین نحوه تشخیص آسیب دیدگی و ترکیدگی لوله آب شامل دستگاه‌های بسیار پیشرفته می‌شود که هر روز نیز در حال پیشرفت و به‌روز شدن هستند. روش های مدرن تشخیص ترکیدگی لوله آب به موارد زیر تقسیم می‌سود:

  • تشخیص ترکیدگی لوله آب با دستگاه صوتی
  • تشخیص نشتی لوله آب با دستگاه مادون قرمز
  • تشخیص نشتی لوله آب با دستگاه تصویربرداری حرارتی
  • تشخیص ترکیدگی لوله آب با گاز نیتروژن
  • تشخیص نشت لوله فاضلاب با استفاده از دوربین های آندوسکوپی
  • به کار گیری دستگاه های رطوبت سنج
  • و…

بیشتر راجع به تشخیص ترکیدگی لوله آب با دستگاه های جدید بخوانید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر ما

خدمات

لوله بازکنی عظیمیه

لوله بازکنی عظیمیه یکی دیگر از خدمات مجموعه دژ در استان البرز و کرج می‌باشد که به‌صورت ۲۴ ساعته به مشتریان عزیز ارائه می‌گردد. زمانی‌که

خدمات

لوله بازکنی شاهین ویلا

لوله بازکنی شاهین‌ ویلا یکی دیگر از خدمات مجموعه دژ در استان البرز و کرج می‌باشد که به‌صورت ۲۴ ساعته به مشتریان عزیز ارائه می‌گردد.

خدمات

لوله بازکنی کرج

چرا لوله بازکنی کرج؟ بگذارید بریم از اول شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که یک روز معمولی به سراغ شیر آب می‌روید تا میوه‌ها

مقالات

نشتی لوله آب در قسمت های مختلف خانه

نشتی اتفاقی است که سالانه ممکن است برای هر خانه‌ای اتفاق بیفتد. از عوامل آن می‌توان به پوسیدگی لوله‌ها، سوراخ شدن لوله بر اثر رسوب،