نکاتی درباره لوله کشی توکار

قبل از بحث ترکیدگی لوله آب و نحوه تشخیص ترکیدگی لوله آب در کرج، باید با نحوه لوله کشی و انواع آن از جمله لوله کشی توکار آشنا شویم. لوله کشی توکار یکی دیگر از روش‌هایی است که از گذشته در اکثر پروژه‌های ساختمانی اجرا می‌شد و هنوز هم بین سازندگان مراکز مسکونی، اداری، تجاری و… با توجه به زیبایی، جزء اولویت‌های کارفرما در نظر گرفته می‌شود و همواره در طراحی مسیرهای لوله آب و فاضلاب مورد توجه قرار می‌گیرد. از آن‌ جایی‌ که روش لوله کشی توکار در ساختمان، قبل‌از عملیات سفت کاری و گچ کاری باید انجام شود. بسیار مهم است که شما تمامی موارد را در نظر بگیرید. چراکه پس‌از پایان کار هرگونه تغییری که در لوله اعمال شود با تخریب و کنده‌کاری همراه است، تا دسترسی به لوله کشی لوله‌های اصلی میسر شود. در این مقاله ابتدا شما را کمی با نحوه اجرای لوله کشی توکار آشنا می‌کنیم، سپس تمامی موارد و نکاتی که باید در انجام پروژه به‌صورت دقیق صورت بگیرد را جز به‌جز بررسی می‌کنیم.

راهکار بازکردن لوله فاضلاب در منزل

 تاسیسات آب ساختمان

تأسیسات ساختمان با توجه به ساختار و اسکلت بندی که در مراحل ابتدایی شروع می‌شود می‌تواند گسترده باشد و مواردی نظیر تعداد واحدها، طبقات، نوع کاربری، روش‌های متنوعی را می‌توان در نظر گرفت. با افزایش علم کارشناسان و ورود ابزارآلات پیشرفته به این صنعت، امروزه در بیشتر ساختمان‌ها لوله به یک کلیکتور وصل می‌شود تا به تعداد واحدهایی که وجود دارد، آب با مسیر مجزا کشیده شود، تا اگر زمانی در بخش از ساختمان نیاز به تعمیر لوله وجود داشت، آب سایر واحدها دچار قطعی نشود. بعد از کلکتور که آب به واحدها رسید محیط داخلی را به‌راحتی می‌توانید هر تعداد که انشعاب نیاز دارید در زمان کمی انجام دهید.

لوله کشی توکار یا لوله کشی روکار؟!

معمولاً جواب این سؤال پیش خود شماست که چرا باید با توجه به ساختار ساختمان و محدودیت‌هایی که در ساختمان برای شما وجود دارد، تأسیسات مناسب با کمترین کاهش تخریب در آینده را انتخاب کنید. شما می‌توانید برای تعویض لوله‌های قدیمی با سابقه بالای ده سال که لوله چدنی و گالوانیزه هستند، از لوله کشی روکار نیز استفاده نمایید و هزینه‌ای که بابت کنده‌کاری و تخریب پرداخت نکنید. اما همین مورد را اگر بخواهید از لوله توکار استفاده کنید، نیاز است قبل‌از هر کاری مسیرهای لوله را کنده‌کاری و تخریب نمایید که علاوه‌بر هزینه‌بر بودن، یک هزینه‌ی اضافی هم برای تخریب و کنده‌کاری باید پرداخت کنید. انتخاب عاقلانه برای ساختمان‌های درحال ساخت استفاده از لوله کشی توکار و برای ساختمان‌هایی که ساخت آن‌ها تمام شده، برای جلوگیری از تخریب و کنده‌کاری روی دیوارها از روشی روکار استفاده شود.

نکات مهم که برای روش توکار باید بدانید:

  • در لوله‌کشی توکار حتماً استاندارد ارتفاع از کف رعایت شود. به‌طوری‌که نصب شیرآلات بهداشتی در محلی قرار بگیرد که کار بستن و تعمیر این تجهیزات به‌سرعت و بدون زحمت انجام بگیرد.
  • تا حد امکان از پس‌از خواباندن لوله‌ها در مسیرهای خود تست نشتی و تأیید مدیر پروژه بهتر است، روی لوله‌ها پوشانده شود تا از آسیب مستقیم نور خورشید در امان باشد. ازآن‌جایی‌که نور خورشید دارای اشعه ایکس و فرابنفش است می‌تواند سلامت لوله‌های آب را به خطر بیندازد و از عمر آن‌ها بکاهد.
  • سعی کنید از لوله‌هایی که بیش‌از شش ماه در انبار مانده‌اند استفاده نکنید.
  • با توجه به این موضوع که لوله‌ها از طریق سوراخ‌ها و شکاف‌ها در طبقات به‌هم متصل می‌شوند و امکان سرما زدگی و سوراخ شدن آن‌ها وجود دارد برای جلوگیری از این مشکل بهتر است، از فلنچ فلزی و لوازمی که می‌تواند لوله را در برابر این آسیب‌ها مقاوم نگه دارد استفاده کنید.
  • در روش توکار آب حتماً در مسیرهای عبور لوله از بست‌های مخصوص استفاده کنید تا لوله‌ها آویزان و معلق رها نشود. این کار می‌تواند علاوه‌بر زیبایی، کیفیت کار را نیز افزایش دهد.
  • حتمالاً می‌دانید که لوله‌ها در اثر عبور آب گرم تا حدودی استحکام اولیه خود را از دست می‌دهند و به‌مرور دچار رسوب می‌شوند. به‌همین خاطر استفاده از عایق مناسب و قوی در مسیر لوله‌های آب گرم می‌تواند تا حدودی مقاومت لوله‌ها را افزایش دهد.
  • پس‌از خواباندن تمامی لوله‌ها بهتر است نقشه شماتیکی از آن در اختیار سایر واحدها قرار بگیرد تا آنها بتوانند با دانستن مسیرهای لوله تجهیزات خودرا در جای مناسب قرار دهند.

نکات تکمیلی در مورد لوله کشی توکار

علاوه‌بر نکاتی که در بالا در خصوص تعمیرات لوله پرداخت شد موضوعات دیگری وجود دارد که به‌صورت خلاصه در این قسمت گفته می‌شود.

آب بندی، تست نشتی لوله، عایق کاری لوله ها

یکی از سختی‌هایی که این روش نسبت‌به روش روکار دارد، مراحل تست و نحوه آب‌بندی آن می‌باشد.

بدلیل مدفون شدن لوله‌ها در زیر مصالح ساختمانی، کار عایق‌بندی و نشت‌یابی لوله باید با دقت بالایی انجام شود. زیرا بعدها این کار هزینه‌های زیادی را می‌تواند به‌همراه داشته باشد. بهترین کار برای آب‌بندی وتست نشتی لوله آب، عایق‌کاری سطوح لوله ها است که از تجربه لوله‌کش ماهر بهره ببرید. لوله‌کش برای آب‌بندی و عایق‌کاری تمامی مسیرهای لوله گذاری را چندین ساعت زیر فشار آب قرار می‌دهد تا از سالم بودن تمامی اتصالات اطمینان حاصل کند. چنانچه به مشکلی برخورد قبل‌از پوشاندن آن، مشکل را برطرف می‌کند.

یخ زدگی لوله آب

 عایق بندی مناسب لوله های آب سرد و گرم

این مورد معمولاً در تمامی روش‌های روکار و توکار الزامی است و در استاندارد حوزه تأسیسات ساختمان همیشه انجام می‌شود. برای لوله توکار آب سرد و گرم به‌خوبی می‌توانید استحکام سطوح لوله را بالا ببرید. ضد زنگ یکی از عایق هایی است که از قدیم تا حالا برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، سعی کنید ضد زنگ را پس‌از پاک‌سازی سطوح لوله انجام دهید، تا کامل جذب لوله شود.

تشخیص ترکیدگی لوله آب با دستگاه مدرن

 ارتباط لوله فلزی به پلیمری توکار چگونه است؟

در ساختمان‌هایی که لوله قدیمی از جنس چدن بود و امکان تعویض کامل آن وجود ندارد، برای روش جدید می‌توانید از لوله سبز یا پوش فیت ارتباط مناسبی بین لوله فلزی و پلاستیکی ایجاد کنید. این ارتباط معمولاً توسط قطعاتی نظیر فیتینگ ها بین مهره ماسوره استفاده کنید و بکار بردن مهره ماسوره به‌تنهایی غیراستاندارد است.

نشتی لوله آب در قسمت های مختلف خانه

 چطور از لوله‌ها در زمستان محافظت کنیم؟

سرما یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به لوله‌های توکار آسیب جدی و شدیدی وارد کند. حتماً تکنیسین‌ها برای محافظت از سلامت لوله‌ها تدبیری را اتخاذ کنید تا لوله‌ها دچار یخ‌زدگی نشوند. برای انجام این کار هنگام تست نشتی با آب بهتر از مقدار مشخصی نمک با آب مخلوط شود تا بتواند از یخ‌زدگی لوله جلوگیری نماید در نظر داشته باشید که قبل‌از بستن شیرآلات بهداشتی نمک مانده در لوله‌ها را خارج کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر ما

خدمات

لوله بازکنی باغستان

لوله بازکنی باغستان یکی دیگر از خدمات مجموعه دژ در استان البرز و کرج می‌باشد که به‌صورت ۲۴ ساعته به مشتریان عزیز ارائه می‌گردد. زمانی‌که

خدمات

لوله بازکنی ارزان

 لوله بازکنی ارزان اینجاست. لوله بازکنی در کرج و تمام شهرستان های استان البرز و تمام نقاط کرج تخصص ماست. اگر به دنبال قیمت مناسب

مقالات

تشخیص ترکیدگی لوله آب

نشتی لوله آب یک اتفاق بسیار شایع است که ممکن است، در هر خانه‌ای نیز اتفاق بیفتد. اما اوضاع وقتی خراب‌تر می‌شود که ساکنان خانه

خدمات

لوله بازکنی در عظیمیه

منطقه عظیمیه به عنوان یکی از مناطق پرتراکم و پرجمعیت در شهر تهران با مشکلات متعددی در زمینه لوله‌کشی مواجه است. از جمله مشکلات رایج